
1

Jungle Drum Prose/Poetry     jungledrum.lingama.net/news

Murdoch, Scaife and CIA Propaganda
by Robert Parry via stan - Consortium News Wednesday, Dec 31 2014, 9:59pm
international / prose / post

According to declassified U.S. government records the Reagan administration pulled
right-wing media executives Rupert Murdoch and Richard Mellon Scaife into a CIA-
organized “perception management” operation which aimed Cold War-style propaganda
at the American people in the 1980s.

Rupert Murdoch

Although some records relating to Murdoch remain classified, several documents that have been
released indicate that he and billionaire Scaife were considered sources of financial and other
support for President Ronald Reagan’s hard-line Central American policies, including the CIA’s
covert war in Nicaragua.

A driving force behind creation of Reagan’s extraordinary propaganda bureaucracy was CIA Director
William Casey who dispatched the CIA’s top covert action specialist, Walter Raymond Jr., to the
National Security Council to oversee the project. According to the documents, Murdoch was brought
into the operation in 1983 – when he was still an Australian citizen and his media empire was much
smaller than it is today.

Charles Wick, director of the U.S. Information Agency, arranged at least two face-to-face meetings
between Murdoch and Reagan, the first on Jan. 18, 1983, when the administration was lining up
private financing for its propaganda campaign, according to records at the Reagan presidential
library in Simi Valley, California. That meeting also included lawyer and political operative Roy Cohn
and his law partner Thomas Bolan.

The Oval Office meeting between Reagan and Murdoch came just five days after NSC Advisor
William Clark noted in a Jan. 13, 1983 memo to Reagan the need for non-governmental money to
advance the project. “We will develop a scenario for obtaining private funding,” Clark wrote, as cited
in an unpublished draft chapter of the congressional Iran-Contra investigation.

Clark then told the President that “Charlie Wick has offered to take the lead. We may have to call on
you to meet with a group of potential donors.”

The documents suggest that Murdoch was soon viewed as a source for that funding. In an Aug. 9,
1983 memo summing up the results of a Casey-organized meeting with five leading ad executives
regarding how to “sell” Reagan’s aggressive policies in Central America, Raymond referred to

http://consortiumnews.com/2014/12/28/the-victory-of-perception-management/
http://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2014/12/lostchapter.pdf
http://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2014/12/clark-reaganmemo.pdf


2

Murdoch as if he already were helping out.

In a memo to Clark, entitled “Private Sector Support for Central American Program,” Raymond
criticized a more traditional White House outreach program headed by Faith Whittlesey as
“preaching to the converted.”

Raymond told Clark that the new project would involve a more comprehensive approach aimed at
persuading a majority of Americans to back Reagan’s Central American policies, which included
support for right-wing regimes in Guatemala and El Salvador as well as the Contra rebels fighting
the leftist Sandinista government of Nicaragua.

“We must move out into the middle sector of the American public and draw them into the ‘support’
column,” Raymond wrote. “A second package of proposals deal with means to market the issue,
largely considering steps utilizing public relations specialists – or similar professionals – to help
transmit the message.”

To improve the project’s chances for success, Raymond wrote, “we recommended funding via
Freedom House or some other structure that has credibility in the political center. Wick, via
Murdoch, may be able to draw down added funds for this effort.”

Raymond included similar information in a separate memo to Wick in which Raymond noted that “via
Murdock [sic] may be able to draw down added funds” to support the initiative. (Raymond later told
me that he was referring to Rupert Murdoch.)

In a March 7, 1984 memo about the “‘Private Funders’ Project,” Raymond referred to Murdoch
again in discussing a request for money from longtime CIA-connected journalist Brian Crozier, who
was “looking for private sector funding to work on the question of ‘anti-Americanism’ overseas.”

Raymond wrote: “I am pursuaded [sic] it is a significant long term problem. It is also the kind of
thing that Ruppert [sic] and Jimmy might respond positively to. Please look over the stack [of papers
from Crozier] and lets [sic] discuss if and when there might be further discussion with our friends.”

Crozier, who died in 2012, had a long history of operating in the shadowy world of CIA propaganda.
He was director of Forum World Features, which was set up in 1966 by the Congress for Cultural
Freedom, which received covert funding from the CIA. Crozier also acknowledged in his memoir
keeping some of his best stories for the CIA.

At least one other document related to Murdoch’s work with USIA Director Wick remains classified,
according to the National Archives. Murdoch’s News Corp. has not responded to requests for
comment about the Reagan-era documents.

Helping Murdoch

Murdoch, who became a naturalized citizen of the United States in 1985 to meet a regulatory
requirement that U.S. TV stations must be owned by Americans, benefited from his close ties to both
U.S. and British officialdom.

On Monday, the UK’s Independent reported that Ed Richards, the retiring head of the British media
regulatory agency Ofcom, accused British government representatives of showing favoritism to
Murdoch’s companies.

http://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2014/12/raymond-clarkmemo.pdf
http://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2014/12/crozier-memo.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/Brian_Crozier
http://www.independent.co.uk/news/media/press/government-favoured-rupert-murdochs-media-empire-says-outgoing-ofcom-chief-9947518.html


3

Richards said he was “surprised” by the informality, closeness and frequency of contact between
executives and ministers during the failed bid by Murdoch’s News Corp. for the satellite network
BSkyB in 2011. The deal was abandoned when it was discovered that journalists at Murdoch’s News
of the World tabloid had hacked the phone of murdered schoolgirl Milly Dowler and others.

“What surprised everyone about it – not just me – was quite how close it was and the informality of
it,” Richards said, confirming what had been widely reported regarding Murdoch’s access to
powerful British politicians dating back at least to the reign of Prime Minister Margaret Thatcher in
the 1980s. The Reagan documents suggest that Murdoch built similarly close ties to leading U.S.
politicians in the same era.

In 1983, Murdoch’s rising media empire was still based in Australia with only a few U.S. properties,
such as the Star tabloid and the New York Post. But he was eyeing expansion into the U.S. media
market. In 1984, he bought a stake in 20th Century Fox and then six Metromedia television stations,
which would form the nucleus of Fox Broadcasting Company, which was founded on Oct. 9, 1986.

At the time, Murdoch and other media moguls were lobbying for a relaxation of regulations from the
Federal Communications Commission, a goal that Reagan shared. Under FCC Chairman Mark
Fowler, the Reagan administration undertook a number of steps favorable to Murdoch’s interests,
including increasing the number of TV stations that any single entity could own from seven in 1981
to 12 in 1985.

In 1987, the “Fairness Doctrine,” which required political balance in broadcasting, was eliminated,
which enabled Murdoch to pioneer a more aggressive conservatism on his TV network. In the
mid-1990s, Murdoch expanded his political reach by founding the neoconservative Weekly Standard
in 1995 and Fox News on cable in 1996. At Fox News, Murdoch has hired scores of prominent
politicians, mostly Republicans, putting them on his payroll as commentators.

Last decade, Murdoch continued to expand his reach into U.S. mass media, acquiring DirecTV and
the financial news giant Dow Jones, including The Wall Street Journal, America’s leading business
news journal.

Scaife’s Role

Richard Mellon Scaife exercised his media influence on behalf of Reagan and the conservative cause
in a different way. While the scion of the Mellon banking, oil and aluminum fortune did publish a
right-wing newspaper in Pittsburgh, the Tribune Review, Scaife mostly served as a financial
benefactor for right-wing journalists and think tanks.

Indeed, Scaife was one of the original financiers of what emerged as a right-wing counter-
establishment in media and academia, a longstanding goal of key Republicans, including President
Richard Nixon who recognized the importance of propaganda as a political weapon.

According to Nixon’s chief of staff H.R. Haldeman, as reported in The Haldeman Diaries, one of
Nixon’s pet ideas was to build a network of loyal conservatives in positions of influence. The
President was “pushing again on project of building our establishment in press, business, education,
etc.,” Haldeman wrote in one entry on Sept. 12, 1970.

Financed by rich conservative foundations and wealthy special interests, Nixon’s brainchild helped
tilt politics in favor of the American Right with Richard Mellon Scaife one of the project’s big-money
godfathers. By using family foundations, such as Sarah Scaife and Carthage, Scaife joined with other

http://www.pbs.org/now/politics/mediatimeline.html


4

leading right-wing foundations to fund think tanks, such as the Heritage Foundation, which Scaife
helped launch in 1973.

In 1978, Nixon’s friend and Treasury Secretary William Simon provided more impetus to this
growing machine, declaring in his book, Time for Truth: “Funds generated by business ... must rush
by the multimillion to the aid of liberty ... to funnel desperately needed funds to scholars, social
scientists, writers and journalists who understand the relationship between political and economic
liberty.”

With Reagan’s inauguration in 1981 – and Casey’s selection as CIA director – Scaife and other right-
wing ideologues were in position to merge their private funding with U.S. Government money in
pursuit of the administration’s geopolitical goals, including making sure the American people would
not break ranks as many did over the Vietnam War.

Building the Operation

On Nov. 4, 1982, Raymond, after his transfer from CIA to the NSC staff but while still a CIA officer,
wrote to NSC Advisor Clark about the “Democracy Initiative and Information Programs,” stating that
“Bill Casey asked me to pass on the following thought concerning your meeting with Dick Scaife,
Dave Abshire [then a member of the President’s Foreign Intelligence Advisory Board], and Co.

“Casey had lunch with them today and discussed the need to get moving in the general area of
supporting our friends around the world. By this definition he is including both ‘building democracy’
... and helping invigorate international media programs. The DCI [Casey] is also concerned about
strengthening public information organizations in the United States such as Freedom House. ...

“A critical piece of the puzzle is a serious effort to raise private funds to generate momentum.
Casey’s talk with Scaife and Co. suggests they would be very willing to cooperate. ... Suggest that
you note White House interest in private support for the Democracy initiative.”

In subsequent years, Freedom House emerged as a leading critic of Nicaragua’s Sandinista
government, which Reagan and Casey were seeking to overthrow by covertly supporting the Contra
rebels. Freedom House also became a major recipient of money from the U.S.-funded National
Endowment for Democracy, which was founded in 1983 under the umbrella of the Casey-Raymond
project.

The role of the CIA in these initiatives was concealed but never far from the surface. A Dec. 2, 1982
note addressed to “Bud,” a reference to senior NSC official Robert “Bud” McFarlane, described a
request from Raymond for a brief meeting. “When he [Raymond] returned from Langley [CIA
headquarters], he had a proposed draft letter ... re $100 M democ[racy] proj[ect],” the note said.

While Casey pulled the strings on this project, the CIA director instructed White House officials to
hide the CIA’s role. “Obviously we here [at CIA] should not get out front in the development of such
an organization, nor should we appear to be a sponsor or advocate,” Casey said in one undated letter
to then-White House counselor Edwin Meese III as Casey urged creation of a “National
Endowment.”

On Jan. 21, 1983, Raymond updated Clark about the project, which also was reaching out to
representatives from other conservative foundations, including Les Lenkowsky of Smith-Richardson,
Michael Joyce of Olin and Dan McMichael of Mellon-Scaife. “This is designed to develop a broader
group of people who will support parallel initiatives consistent with Administration needs and



5

desires,” Raymond wrote.

Bashing Teresa Heinz

One example of how Scaife’s newspaper directly helped the Reagan administration can be seen in
clippings from the Tribune-Review that I found in Raymond’s files. On April 21, 1983, the newspaper
published a package of stories suggesting illicit left-wing connections among groups opposed to
nuclear war.

The articles leave little doubt that Scaife’s newspaper is suggesting that these anti-war activists are
communists or communist fellow travelers. One headline reads: “Reds Woo Some U.S. Peace
Leaders.”

Another article cites an accusation from one congressman in the 1950s, after hearings on foundation
grants “to numerous Communists and Communist-front organizations,” that “Here lies the story of
how Communism and Socialism are financed in the U.S. – where they get their money.” The 1983
article then asks: “Is history repeating itself?”

Ironically, one of the philanthropists who is singled out in these red-baiting articles is Teresa Heinz,
then married to Sen. John Heinz, R-Pennsylvania, who died in a 1991 plane crash. In 1995, Teresa
Heinz married Sen. John Kerry, D-Massachusetts, who is currently Secretary of State.

The organizational role of Casey and Raymond in this domestic propaganda campaign raised
concerns about the legality of having two senior CIA officials participating in a scheme to manage
the perceptions of the American people.

Both in internal documents and a deposition to the congressional Iran-Contra committee, Raymond
made clear his discomfort about the possible legal violation from his and Casey’s roles. Raymond
formally resigned from the CIA in April 1983, so, he said, “there would be no question whatsoever of
any contamination of this.”

That sensitivity was also reflected in press guidance prepared in case a reporter noted Raymond’s
CIA background and the problems it presented to the “public diplomacy” effort. In case someone
challenged press reports that asserted “there is no CIA involvement in the Public Diplomacy
Program” and then asked “isn’t Walt Raymond, a CIA employee, involved heavily?” – the prescribed
answer was:

“Walter Raymond is a member of the National Security Council staff. In the past he has worked for
Defense, CIA and State. It is true that in the formative stages of the effort, Walt Raymond
contributed many useful ideas. It is ironic that he was one of those who was most insistent that there
be no CIA involvement in this program in any way.

“Indeed, it is a credit to the Agency that it has stressed throughout that the United States ought to
be completely open about the programs it puts in place to assist in the development of democratic
institutions and that none of these programs should come under the aegis of the CIA. They do not
want to be involved in managing these programs and will not be. We have nothing to hide here.”

If a reporter pressed regarding where Raymond last worked, the response was to be: “He retired
from CIA. He is a permanent member of the National Security Council.” And, if pressed about
Raymond’s duties, the scripted answer was: “His duties there are classified.” (Raymond’s last job at
the CIA was Director of the Covert Action Staff with a specialty in propaganda and disinformation.)



6

Beyond how Raymond’s “classified duties” contradict the assertion that “we have nothing to hide
here,” there was a more deceptive element of the press guidance: it didn’t mention the key role of
CIA Director Casey in both organizing and directing the project – and it suggested that Raymond’s
role had been limited to offering “many useful ideas” when he was the hands-on, day-to-day manager
of the operation.

Casey’s Hidden Hand

Casey’s secret role in the propaganda scheme continued well into 1986, as Raymond continued to
send progress reports to his old boss, even as Raymond fretted in one memo about the need “to get
[Casey] out of the loop.”

The “public diplomacy” operation was “the kind of thing which [Casey] had a broad catholic interest
in,” Raymond shrugged during his Iran-Contra deposition. He then offered the excuse that Casey
undertook this apparently illegal interference in domestic politics “not so much in his CIA hat, but in
his adviser to the president hat.”

Though the Casey-Raymond teamwork ended with the exposure of the Iran-Contra scandal in late
1986 and with Casey’s death on May 6, 1987, its legacy continued with Scaife and other rich right-
wingers funding ideological media that protected the flanks of President Reagan, his successor
President George H.W. Bush and other Republicans of that era.

For instance, Scaife helped fund the work of Steven Emerson, who played a key role in
“discrediting” investigations into whether Reagan’s 1980 campaign had sabotaged President Jimmy
Carter’s hostage negotiations with Iran to gain an edge in that pivotal election. [See
Consortiumnews.com’s “Unmasking October Surprise Debunker.”]

Scaife also helped finance the so-called “Arkansas Project” that pushed hyped and bogus scandals to
damage the presidency of Bill Clinton. [See Consortiumnews.com’s “Starr-gate: Cracks on the
Right.”]

Walter Raymond Jr. died on April 16, 2003. Richard Mellon Scaife died on July 4, 2014. But Rupert
Murdoch, now 83, remains one of the most powerful media figures on earth, continuing to wield
unparalleled influence through his control of Fox News and his vast media empire that stretches
around the globe.

© 2014 Consortiumnews

https://consortiumnews.com/2014/12/31/murdoch-scaife-and-cia-propaganda/

Jungle Drum Prose/Poetry. http://jungledrum.lingama.net/news/story-1413.html

https://consortiumnews.com/2014/12/31/murdoch-scaife-and-cia-propaganda/

